Veel ondernemers vertellen een investeerder WAT ze doen, HOE ze het doen, en hoeveel GELD ze ermee verdienen en denken te gaan verdienen. Er zijn echter maar weinig ondernemers die vertellen wat een investeerder écht wil horen. Wat dat is?
Voor een investeerder ben je onweerstaanbaar als je goed en overtuigend over het voetlicht krijgt WAAROM je doet wat je doet.
Mensen kopen waar jij voor staat en waar jij in gelooft! Het meest onderschatte onderdeel van jouw business is je waarom. Je WHY onderzoeken en deze ook duidelijk communiceren levert veel meer resultaat op. De why is namelijk de reden waarom iemand iets bij je koopt. Het mooie hiervan is dat het niet uitmaakt hoeveel budget je hebt of hoe groot je bedrijf is.
Over het algemeen is de WAAROM-verklaring de verklaring van doelen of overtuigingen die individuen of organisaties naar het juiste carrièrepad drijven. Op zakelijke schaal wordt het vaker geadresseerd als een missieverklaring. Je WAAROM inspireert ook je publiek en maakt ze bereid om je boodschap te verspreiden en samen met jou in actie te komen.
Simon Sinek boorde puur goud aan
Het WHY-concept begon voor het eerst met “Start with Why” van Simon Sinek. In zijn boek legde Simon uit hoe ‘s werelds grootste leiders en ondernemers mensen inspireerden om actie te ondernemen door hun organisatiedoel – hun waarom – te begrijpen en te verduidelijken voordat ze voorop liepen. In de reeks “Vind je waarom” geeft Simon je instructies over hoe je je waarom kunt vinden en vormen. Je Waarom-verklaring moet duidelijk zijn en laten zien hoe jouw bijdrage – of het nu je producten, diensten of beslissingen zijn – een impact heeft op je doelgroepen of de samenleving in het algemeen. Simon en zijn team hebben ons een eenvoudig format gegeven om een Waarom-verklaring op te stellen. Bekijk de video en lees hieronder verder.
Het belang van een WAAROM-verklaring
Door je waarom te begrijpen, zul je tijdens het zakendoen beter toegankelijk zijn om te netwerken met mensen met dezelfde overtuiging. Je kunt je bedrijf ook op de meest gestroomlijnde en effectieve manier runnen: een motiverende Waarom-verklaring kan een substantiële positieve invloed hebben op je bedrijf.
Het versterkt je team enorm
De kunst van het werven van werknemers is om mensen met dezelfde overtuigingen aan te nemen, niet degenen die alleen de baan nodig hebben. Als mensen naar je toe komen omdat ze gespecialiseerde vaardigheden hebben, werken ze alleen voor geld. Maar als ze overwegen om met je samen te werken in een partnerschap waarin de twee personen dezelfde visies en waarden delen, zullen ze eerder bereid zijn om door dik en dun bij je te blijven en je bedrijf te helpen groeien. Informeer daarom tijdens het wervingsproces je sollicitanten over je Waarom denken. Daardoor werk je automatisch met de juiste mensen. Simpel voorbeeld; verkoopt je bedrijf vegan voedsel? Neem dan een salespersoon aan die vegan is. Die heeft dezelfde WHY-overtuiging. Dat versterkt en maakt hem veel geloofwaardiger.
Hoe effectief is het ‘waarom’ van je bedrijf?
Een bedrijf zonder een duidelijk ‘waarom’ zorgt ervoor dat doelen doelloos lijken, zelfs als ze worden bereikt.
Een bedrijf zonder waarom is als een leider zonder doel. Het is echter gemakkelijk om een doel te verwarren met een “waarom”, en dit is waar het vaak mis gaat voor bedrijven.
Een doel is slechts een bestemming – een plek waar je naartoe wilt. Doelen zijn belangrijk, cruciaal zelfs. Maar ze dienen slechts als tijdelijke bestemmingen in een bredere reis.
Stel dat je op een cruise zit met onderweg vijf bestemmingen (doelen). Als het ‘waarom’ van een cruise is om te ontspannen tijdens het verkennen van nieuwe plaatsen, dan zou dit de basis moeten zijn waarop al het andere is gebouwd. Individuele bestemmingen zijn kleinere doelen bij het nastreven van deze grotere onderneming. Dit “waarom” herinnert de bemanning en het management eraan wat ze doen buiten tactiek en uitvoering. Ontspannen is het leidende licht dat helpt bij het vormgeven van de perfecte reis.
Een bedrijf runnen is niet anders. Medewerkers zijn niet meer tevreden met het simpelweg voltooien van taken en het bereiken van doelen. Tegenwoordig willen mensen weten waarom ze iets doen. Waarom staan ze ‘s ochtends op? Waarom werken ze voor jouw organisatie? Als ze deze vragen niet kunnen beantwoorden, zullen ze niet erg gelukkig zijn.
Investeerders vinden het onweerstaanbaar
Investeerders kennen de voordelen van een heldere WHY als geen ander. Als ondernemer heb je al een gigantische voorsprong als je de WHY van je onderneming helder hebt en meteen goed communiceert aan de investeerder.
In de praktijk is het hebben van een ‘waarom’ essentieel voor iedereen in een bedrijf, van de CEO tot de stagiair. Als we begrijpen waarom we doen wat we doen, kunnen we beslissen wat we vervolgens gaan doen en wanneer we dat doen. En in veel gevallen kunnen we dat autonoom doen, wetende dat we werken aan een gemeenschappelijk doel waar we allemaal in geloven.
Vraag jezelf dus dit af: weet je als leider in een organisatie echt waarom je doet wat je doet? Zo ja, communiceer je dit dan met iedereen in de organisatie? Als dat zo is, dan is dat geweldig. Zo niet, begin een:
Onderzoek en stel je “waarom” in vraag
Als je bij een jong of groeiend bedrijf werkt, is het team relatief klein en is het bedrijf wendbaar. Als je je ‘waarom’ uit het oog bent verloren, neem dan wat vrije tijd. Ga het kantoor uit en praat met vrienden, familie. Graaf diep in je ziel en kom tot de kern van waarom je dit bedrijf bent begonnen, waarom je elke dag vecht om te winnen en wat het is dat je drijft. Schrijf je gedachten op. Uiteindelijk kom je tevoorschijn met een beknopte boodschap die je “waarom” schetst.
Als je eenmaal iets hebt waarvan je voelt dat het logisch is, onderzoek het en zorg ervoor dat je het gelooft, want je zult er nog vele jaren mee leven.
Communiceren, communiceren, communiceren
Ervan uitgaande dat je tot een “waarom” komt die echt werkt, is het volgende deel eenvoudig: communiceren, communiceren, communiceren. Leg aan je team, je investeerders, aan iedereen uit wat je “waarom” is. Gebruik gesproken woorden, geschreven woorden en zelfs afbeeldingen als dat nodig is. Het doel is ervoor te zorgen dat je “waarom” wordt begrepen en geloofd door je team.
Identificeer mensen die je”waarom” niet delen
Zoek ten slotte naar de andersdenkenden – die mensen in je organisatie die je passie voor het ‘waarom’ niet delen. De beste manier van handelen is om snel uit elkaar te gaan. Dit voorkomt het risico dat ze stil blijven zitten, onopgemerkt blijven en ondertussen van binnenuit aan je organisatie knagen totdat het te laat is om de schade te herstellen.
Behaal verbazingwekkende resultaten
Als je je WHY echt begrijpt en goed communiceert, is het effect op je team ronduit euforisch. Wanneer je in harmonie werkt en verenigd bent door een enkel doel, zullen er dingen beginnen te gebeuren die jou en anderen inspireren.
Het bijkomend voordeel is dat je bedrijf nu ook vele malen aantrekkelijker is geworden voor investeerders!