Aan het begin van 2023 heb je als ondernemer de mogelijkheid een gezonde relatie met onzekerheid op te bouwen en je meer op je gemak te voelen met het bestaan ervan. Wist je dat maar liefst 57% van de Fortune 500-bedrijven is opgericht tijdens een recessie? Dus ondanks de angst voor wat komen gaat, kan er een weg naar succes zijn. Hier zijn zeven manieren om het onbekende te benutten en kansen te vinden binnen de onzekerheid:
1. Identificeer wat je wel en niet onder controle hebt
Hoeveel we ook plannen, onderzoeken en analyseren, er zullen altijd krachten zijn waar we geen controle over hebben. In plaats van geobsedeerd te zijn door onszelf van deze omstandigheden te ontdoen, moeten we onze uitdagingen analyseren en ze categoriseren op basis van wat we wel en niet kunnen beheersen. Het is goed je bewust te zijn van dingen die we niet kunnen controleren. De lockdowns, gevolgd door hoge energieprijzen leken vanuit het niets te komen en waren een uitdaging voor veel ondernemers. We kunnen nu echter nadenken over de geleerde lessen, de innovatie waarderen die heeft plaatsgevonden en nadenken over hoe we in de toekomst behendiger kunnen opereren.
2. Herformuleer je onzekerheid
Onze neiging, als ondernemers, is om onzekerheid te correleren met een negatief resultaat. We weten niet of we de hoeveelheid kapitaal zullen ophalen die we nodig hebben, we weten niet of ons product na lancering geschikt zal zijn voor de markt, we weten niet of ons bedrijf het zal overleven. De waarheid is dat we ook niet weten of we onze stoutste dromen te boven gaan, dat er een gebeurtenis buiten ons bereik zal komen die een nieuwe deur opent, of dat er een niet-geïdentificeerde behoefte aan ons product of onze dienst zal ontstaan. Zoals Steve Jobs ooit zei: “Je kunt de punten niet met elkaar verbinden als je vooruit kijkt; je kunt ze alleen met elkaar verbinden als je achteruit kijkt. Je moet er dus op vertrouwen dat de punten in je toekomst op de een of andere manier met elkaar verbonden zullen zijn.” Ook in 2023 kan onzekerheid je grootste voordeel zijn.
3. Luister naar wat je gevoel van onzekerheid je vertelt
Vaak voelen wij als ondernemers een sterk gevoel van onzekerheid of angst over gebieden die ons persoonlijk raken. Als je bijvoorbeeld ooit een slechte ervaring hebt gehad in een andere stad of land, en jaren later de kans krijgt om daar uit te breiden of zaken te doen, dan is de kans groot dat je onzekerheidsbias invloed op je heeft. Misschien had je op een bepaald moment in je carrière geld ingezameld bij een durfkapitaalbedrijf en liep die situatie niet goed af. Je bent de tweede keer misschien sceptisch, wat mogelijk een kans op een constructieve investeringsrelatie in de weg staat. Herken en herkader de onzekerheden uit het verleden. Bovendien heb je ervan geleerd. Dat was toen, maar dit is nu.
4. Maak je los van je gewenste resultaat
Er is een oud spreekwoord: “Wij plannen. God lacht.” Veel ondernemers beginnen hun onderneming met hun eigen definitie van succes in het achterhoofd, en ze houden zich er aan vast. Elke afwijking is een mislukking. Soms is het goed je los te maken van je eigen definities van succes en open te staan voor nieuwe kansen die zich onderweg onthullen. Zo was de computer voornamelijk bedacht voor spreadsheets en zakelijke toepassingen. Wordt je product of dienst bijvoorbeeld op een andere manier gebruikt of door een andere doelgroep omarmd? Daarin schuilen soms enorme nieuwe kansen!
5. Begrijp het grotere plaatje
Er is een grotere wereld en het is belangrijk dat we perspectief hebben. Maak een wandeling in de natuur en realiseer je dat de dingen waar we geobsedeerd door zijn, slechts dingen zijn in ons eigen kleine universum. Onzekerheid is onvermijdelijk, we kunnen niet alles beheersen dat er gebeurt. De waarde van je leven zal ook in 2023 niet alleen afhangen van het succes van je onderneming. Soms is het goed even te relativeren en je te beseffen dat we maar stipjes zijn in een enorm universum. Dit perspectief geeft ruimte voor nieuwe gedachtes, ideeën en inspiratie.
6. Herken je overlevingsinstinct
Het menselijk brein heeft een aangeboren overlevingsinstinct dat voortkomt uit de begintijd. Wetenschappers hebben bijvoorbeeld ontdekt dat onze behoefte om door anderen geaccepteerd te worden voortkomt uit de eerdere realiteit dat als de groep ons zou verstoten, we weg zouden zijn van het vuur en vatbaar zouden zijn voor aanvallen door roofdieren. Dit niveau van onzekerheid had in die tijd een geheel andere reikwijdte. Maar vandaag zijn onze hersenen nog steeds bedraad met hetzelfde op overleving gebaseerde vecht-of-vlucht-raamwerk. Door je aangeboren overlevingsinstinct in perspectief te zetten helpt het je als ondernemer succesvol te navigeren.
7. Bekijk het eens vanuit een ‘Beginners Mind’
Ons leven bestaat uit allemaal unieke ervaringen uit ons verleden. Deze ervaringen vormen de lens waardoor we naar de wereld kijken. Een peuter zal niet bang zijn voor een beurscrash. Hij/zij kan echter bang zijn om alleen te zijn of geen eten te hebben. Als ondernemers moeten we onze vooroordelen wegnemen en onze geest opnieuw trainen om onze onderneming te benaderen met de wijsheid van ervaringen uit het verleden, maar ook met een gevoel van jeugdige naïviteit.
Zoals de naïviteit van Elon Musk die al in 2008, met zijn mini bedrijfje Tesla, met veel onzekerheid en weinig geld dacht grote machthebbers zoals VW, BMW, Audi, Mercedes, Toyota en Ford te verslaan met zijn elektrische auto die toen nog vooral vaporware was. De grote autofabrikanten lachten en haalden hun schouders op om de praatjes van deze ‘Beginners Mind’. De rest is, zoals ze dat zeggen, history. Bekijk de video en lees daaronder verder.
Aan het begin van 2023 hebben wij als ondernemers de kans om onze relatie met onzekerheid opnieuw te definiëren. Wat probeert onzekerheid ons te vertellen? Bekijk het eens vanuit een ‘Beginners Mind’. Onzekerheid kan dienen als het pad voor onze toekomstige weg naar succes!